nl fr en
 
tentoonstelling
vr 16 okt 2015 om 11u tot zo 31 jan 2016 om 18u

HÜSEYIN BAHRI ALPTEKIN

Democratische luxe
2e verdieping

 

Ik onderzoek de schoonheid en het vulgaire, en hun onderlinge relatie.”

– Hüseyin Bahri Alptekin


Hüseyin Bahri Alptekin and Michael Morris, TURK TRUCK, 1995-2013, Courtesy the Estate of the Hüseyin Bahri Alptekin, M. D. Morris, exhibition view M HKA, photo M HKA
Hüseyin Bahri Alptekin, H-FACT: HOSPITALITY/HOSTILITY, 2003-2007, Courtesy the Estate of the Artist and RAMPA Istanbul, exhibition view M HKA, photo M HKA
Hüseyin Bahri Alptekin, Tremor, Rumour, Hoover , 2001, Courtesy the Estate of the Artist, exhibition view M HKA, photo M HKA
Hüseyin Bahri Alptekin, Winter Depression , 1998-2011, Courtesy the Estate of the Artist and Rampa Istanbul, exhibition view M HKA, photo M HKA
Hüseyin Bahri Alptekin, TREMOR, RUMOUR, HOOVER, 2001, Courtesy the Estate of the Artist and Rampa Istanbul
 

Hüseyin Bahri Alptekin (Izmir, 1957–Istanbul, 2007) was gefascineerd door het verschil tussen de belofte van iets en de banale werkelijkheid. Deze belofte kon bestaan in de vorm van de naam van een goedkoop hotel dat de ervaring van een afgelegen plek suggereert, of het imago van een massaproduct dat weinig overtuigend luxe of exotisme simuleert. Alptekin was een kunstenaar die de ingrijpende gevolgen van het mondiale kapitalisme op het alledaagse zag, en de bewegingen van personen en goederen doorheen verschillende geografieën observeerde – in het bijzonder in de periode sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie. Hijzelf was ook een reiziger, bestudeerde vormen van brutaal kapitalisme op plaatsen die als randgebieden van de westerse moderniteit worden beschouwd. Het zijn de betekenisdragers en restanten van dit alles – de sporen van de ontluikende effecten van mobiliteit, marketing en beeldcirculatie – die Alptekin gebruikte als materiaal voor zijn kunst, als een middel voor het beschouwen van hun betekenis.

Hüseyin Bahri Alptekin, die deel uitmaakte van de eerste generatie Turkse kunstenaars die wereldwijd actief en nationaal invloedrijk waren, wordt beschouwd als een van de belangrijkste figuren uit de gevestigde hedendaagse kunstscène van Istanbul. De tentoonstelling Democratische luxe is een grote overzichtstentoonstelling van zijn oeuvre, en brengt werken samen die tijdens de twee decennia voor en na het nieuwe millennium werden geproduceerd. Sinds het begin van de jaren 90 richtte Alptekin zich op een breed opgezette artistieke productie die fotografie, sculpturen, installatie, neontekst, video's en collages omvat. Het is ‘plastische kunst’ die de prozaïsche materiële kwaliteiten weerspiegelt van de 'globale rommel' die de stroom van het transnationale vrijemarktkapitalisme met zich meebrengt. Deze geografische ontwrichting keert regelmatig terug als een thematische lijn in een groot deel van zijn oeuvre, waarbij de voorstellingen worden onderzocht die een maatschappij maakt van 'andere' plaatsen die onze verlangens en stereotypen weerspiegelen.

Democratische luxe wil ons dichter bij de gedachteprocessen van de tentoongestelde werken brengen door middel van een selectie studies, tekeningen en notities uit het Alptekin-archief. De tentoonstelling beschouwt ook zijn samenwerkingsinitiatieven met andere kunstenaars, zoals de Bunker Research Group of het Sea Elephant Travel Agency, dat een 'drijvend laboratorium' wou organiseren waarmee kunstenaars en denkers de Zwarte Zee zouden kunnen bevaren; daarbij zouden kritische discussies en artistieke uitwisselingen worden ontwikkeld, terwijl de reis de route van het hoofdpersonage uit Jules Verne's roman Keraban de stijfhoofdige (1883) zou volgen.

 

Democratische luxe werd ontwikkeld als een samenwerking tussen het M HKA en RAMPA Gallery in Istanbul, waarbij de beide presentaties samen een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Alptekin vormen. De presentatie in RAMPA loopt van 02.09.2015 tot 14.11.2015.

Democratische luxe werd opgezet in samenwerking met de Estate of Hüseyin Bahri Alptekin. Het Hüseyin Bahri Alptekin-archief wordt beheerd door SALT, Istanbul.

 

Curator: Nav Haq

 

6161 2015_HBA_LOGOS.jpg