Ga naar hoofdinhoud. Begin van de inhoud

Viktor Brim — Beyond the Depths (De dieptes voorbij)

20 jan - 5 mei 2024

Kunstenaar Viktor Brim brengt de relatie tussen macht en de ontginning van het natuurlijke landschap in beeld. Hij werkt vooral met film. Zijn immersieve video-installaties verkennen zowel historische als hedendaagse ontginningslocaties.

Een sleutelbegrip in Brims oeuvre is geologische tijd. Hij beschouwt het leven van mineralen en materie over lange tijd heen. De stilte in zijn films symboliseert een wonde en tegelijk een verborgen energie. Door onze aandacht te vestigen op het leven van mineralen – van ‘kostbaar’ tot vervuilend, en die de levensader vormen van moderne samenlevingen en economieën – zijn zijn filmwerken in de kern ook filosofische meditaties. Natuurlijke hulpbronnen worden ontgonnen in dienst van dominante ideologieën en leven tegelijk ook een buitengewoon eigen bestaan.

Beyond the Depths

Brim’s solotentoonstelling in het M HKA, getiteld Beyond the Depths (De dieptes voorbij), brengt recent werk en een experimenteel nieuw project samen.

Centraal staat zijn video-installatie Dark Matter (2020), dat ons meeneemt naar de enorme Mir diamantmijn in de stad Mirny in Sacha, een republiek in het Verre Oosten van Siberië in Rusland. De beelden tonen een landschap rijk aan grondstoffen. In het bijzondere licht van het ‘blauwe uur’ in deze Arctische regio, zijn industriële machines vanop een afstand te zien, in het dystopische landschap dat zich naar beneden slingert in een kolossale leegte in de grond. Het toont hoe menselijk handelen, in het belang van ideologie, zichzelf letterlijk en figuurlijk in het landschap ingraaft. Dark Matter reflecteert op een ontginningsindustrie waar Antwerpen wereldberoemd om is, en legt tegelijkertijd een link naar geopolitiek en de oorlog van Rusland tegen Oekraïne.

Een nieuwe installatie met drie schermen presenteert een choreografie van beelden uit drie projecten die Brims onderzoek naar geologie, tijd, economie en politiek voortzetten. Met beeldmateriaal uit Mirny, Moermansk (beide Russische Federatie), Mansfeld en Rheinisches Braunkohlerevier (beide Duitsland) neemt het ons mee van de recente menselijke geschiedenis naar een plaats waar de diepe geologische tijd van natuurlijke metallurgische processen voor rotsen en slakkenpuin wordt versneld om ze af te beelden als energiek en onderhevig aan verandering.

Brim brengt deze twee installaties samen in een indrukwekkende architecturale structuur, gemaakt van trapeziumvormige metalen platen, die typisch gebruikt worden in de industrie. Het geheel doet denken aan industriële mijnschachten.

Het geluidsdesign, -ontwerp en de ambisonics mix zijn gemaakt door Johanna Schütt.

Over Viktor Brim

Viktor Brim, geboren in Tasjkent, Oezbekistan, woont en werkt in Keulen, Duitsland. Hij studeerde er van 2015 tot 2019 aan de Academie voor Mediakunst (KHM).

Zijn groeps- en solotentoonstellingen zijn onder andere: My Precious, Werkleitz Festival (2023); Surreal Futures, Max Ernst Museum Brühl (2023); Dark Matter, KIRIK, Istanbul (2022); Precious Strata, La Casa Encendida, Madrid (2021); Videonale 18, Kunstmuseum Bonn (2021); en Possessed Landscapes, Edith-Russ-Haus for Media Art, Oldenburg (2020).

Beyond the Depths (De dieptes voorbij) is zijn eerste solotentoonstelling in een museum en zijn eerste grote tentoonstelling buiten Duitsland.

Deze tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt met de steun van Institut für Auslandsbeziehungen.

Viktor Brim, Dark Matter