Ga naar hoofdinhoud. Begin van de inhoud

L’Internationale

L’Internationale, de confederatie van grote Europese musea, kunstinstellingen, onderzoekscentra en denktanks, ontleent haar naam aan het strijdlied dat oproept tot een rechtvaardige democratische samenleving en dat verwijst naar de historische arbeidersbeweging. L’Internationale richt zich op wat komen gaat door te leren van lokale en gedeelde geschiedenissen, en wereldwijd nieuwe visies te bedenken, te ontwikkelen en uit te voeren voor een toekomst die rechtvaardig, democratisch en duurzaam zal zijn voor iedereen.

De komende vier jaar zal L’Internationale het Museum of the Commons (2023-2026) opzetten, een project dat €2.000.000 ontvangt van het programma Creative Europe van de Europese Unie. Gedurende deze periode zal de confederatie 14 instellingen omvatten: Museo Reina Sofía (Spanje), MACBA (Spanje), M HKA (België), MSN (Polen), Salt (Turkije), Van Abbemuseum (Nederland), MSU (Kroatië), Haus der Kulturen der Welt (Duitsland), HDK-Valand (Zweden), NCAD (Ierland), ZRC SAZU (Slovenië), Institute for Radical Imagination (Italië), Tranzit.ro (Roemenië), Visual Culture Research Centre (Oekraïne), plus twee geassocieerde partners: IMMA (Ierland) en WIELS (België), samen met L’Internationale Association.

Het Museum of the Commons verweeft drie thematische draden die overeenstemmen met de belangrijkste uitdagingen waarmee hedendaagse samenlevingen worden geconfronteerd: 1. klimaat; 2. gesitueerde organisaties; en 3) verleden in het heden. Het thema ‘klimaat’ (1) draait om kwesties als de huidige planetaire klimaatcrisis, de duurzaamheid van institutionele, artistieke en culturele praktijken en processen, en de urgentie om onze politieke processen, samenlevingen, culturen en levenswijzen meer ecologisch te transformeren. Het thema ‘gesitueerde organisaties’ (2) bevraagt de rol van musea en kunstorganisaties als actoren in complexe sociale netwerken en ecosystemen, om zo nieuwe manieren te zoeken om instellingen te democratiseren en ze opener, inclusiever en nuttiger te maken. Het laatste thema, ‘verleden in het heden’ (3), richt zich op de cruciale rol die onze lokale en gedeelde geschiedenis speelt bij het vormen van hedendaagse identiteiten, politieke structuren, samenlevingen en culturen, en onderzoekt de persistentie en langdurige impact van historisch en actueel koloniaal en milieugeweld, waaronder Ruslands oorlog tegen Oekraïne en de crisis langs de Turks-Syrische grens. Daarbij probeert de confederatie kunst en cultuur te mobiliseren als strategische instrumenten in processen van genezing, wederopbouw en het herstel van berokkende schade.

Deze thematische lijnen zullen de activiteiten van L’Internationale begeleiden, van tentoonstellingen, over nomadische scholen en kunstenaarsresidenties, tot gemeenschapsworkshops. Ze verkennen hedendaagse modellen van duurzame culturele productie en stellen kaders voor nieuwe vormen van culturele co-creatie voor die bijdragen aan ecologische, sociale en artistieke transformatie. De confederatie onderneemt talrijke acties om kunstenaars, cultuurwerkers en vluchtelingen die lijden onder de gevolgen van wereldwijde conflicten rechtstreeks te ondersteunen. Daarbij moedigt ze de internationale solidariteit aan tussen Europese instellingen en zal ze bijdragen aan het toekomstige herstel van de culturele sector en de samenleving als geheel.

Gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.